Slutartiden

Har du en systemkamera? Eller en avancerad kompaktkamera? Då har din kamera detta som kallas för slutartid eller shutterspeed på engelska.

Det är slutartiden och bländaren tillsammans som avgör hur en bild blir genom att bestämma hur mycket ljus som får släppas in till kamerans sensor.

Eftersom att jag har Nikons kamera så är det märket jag utgår ifrån.

På Nikons enklare kameror hittar du en ratt där det står massa olika program med motivbilder som du kan välja mellan, där står också bokstäverna M, A, S och P.
M = Manuell
A = Bländarprioritet
S = Slutartidsprioritet
P = Programautomatik

Ställer du in ratten på S så är det du som bestämmer slutartiden och kameran väljer en passande bländare åt dig. Det kallas alltså för ett halv automatiskt läge.

Samma sak fast tvärt om blir det om du ställer in ratten på A. Du väljer då bländaren och kameran väljer en passande slutartid för att bilden ska bli rätt exponerad, alltså att bilden får rätt ljus, så att den varken blir för mörk eller för ljus.

Men idag ska vi prata om kamerans slutartid alltså vrider du ratten på kameran så att den är inställd på S.

När du trycker ner avtryckarknappen halvt så öppnas slutaren. Medans slutaren är öppen kommer det in ljus i kameran, ju längre slutaren är öppen desto mer ljus kommer det in i kameran. Slutaren håller sig öppen tills du trycker ner avtryckarknappen helt, då stängs den.

Kameran har ett gäng olika slutartider man kan välja mellan. t.ex 1/200 sek. Det uttalas en tvåhundradels sekund.

Slutartiderna ser ut så här (iaf i min kamera)

Långsamma slutartider:
Bulb, 30 sek, 25 sek, 20 sek, 15 sek, 13 sek, 10 sek, 8 sek, 6 sek, 5 sek, 4 sek, 3 sek, 2,5 sek, 2 sek, 1,6 sek, 1,3 sek, 1 sek.

Snabbare slutartider:
1/20 sek, 1/25 sek, 1/30 sek, 1/40 sek, 1/50 sek, 1/60 sek, 1/80 sek.

Snabba slutartider:
1/100 sek, 1/125 sek, 1/160 sek, 1/200 sek, 1/250 sek, 1/320 sek, 1/400 sek, 1/500 sek, 1/640 sek, 1/800 sek, 1/1000 sek, 1/1250 sek, 1/1600 sek, 1/2000 sek, 1/2500 sek, 1/3200 sek, 1/4000.

Längsta slutartiden man kan välja kallas för Bulb. Då hålls slutaren öppen så länge du håller hela avtryckarknappen ner tryckt, sen när du släpper upp knappen så stängs slutaren igen och bilden tas. Bulb funktionen är bra om man t.ex vill fota på kvällen då det är väldigt mörkt ute och du behöver få in så mycket ljus som möjligt i kameran. Eller när du ska fota fyrverkerier, då är bulb funktionen också bra att använda för att få med dom stora färgsprakande pjäserna och inte bara några prickar.

En sak som är bra att tänka på. Använder du ett objektiv som är, låt oss säga med en 90mm bränvidd så ska du försöka att inte ha en slutartid som går under 1/90 sek. Välj då som lägst 1/100 sek för det objektivet, annars kan det resultera i skakningsoskärpa, alltså suddiga bilder. ;)
Samma sak med ett 18-55 objektiv. Välj en slutartid som är över bränvidden 55mm t.ex 1/60 sek. Då blir risken mindre för skakningsoskärpa.

Vilken slutartid du ska välja beror på ditt motiv som du ska fota.
Dom snabba slutartiderna "fryser" ditt motiv om motivet är i rörelse som på denna bild på Arrac. Den är "fryst" tack vare den snabba slutartiden.

Fotar du en hund som springer i full fart så bör du välja en snabb slutartid. Och anledningen till att jag säger bör är för att det beror på åt vilket håll hunden (i detta fallet) springer. Om den springer rakt över bilden, alltså att den kommer in från sidan i bilden så kan du antingen välja att "frysa" bilden med en snabb slutartid
eller så kan du välja en långsammare slutartid och följa med motivet med kameran i en svepande rörelse sidledes.
Det kallas att man panorerar, då kan resultatet se ut såhär istället. Motivet blir skarpt men bakgrunden får fartränder kan man säga, som du ser här nedan. Det ger en känsla av fart och rörelse.

Ser du skillnaden i bilderna och hur slutartiden har förändrats? Olika slutartider ger olika resultat. Alltså ju snabbare slutartid du väljer, ju mer "fryser" du bilden. Hänger du med? :)

Är något oklart så är det bara att lämna en kommentar så ska jag försöka förklara på ett bättre sätt.

Bländaren kommer i nästa inlägg.