Bländaren

I förra inlägget tog jag upp vad slutartiden var och hur den fungerar.
I detta inlägg ska jag prata om bländaren.

A = Bländarprioritet

Bländaren tillsammans med slutartiden bestämmer hur mycket ljus det får komma in i kameran. Bländaren bestämmer också hur suddig bakgrunden blir på en bild.

Så här kan bländarskalan se ut beroende på vad man har för objektiv.

f/2,8, f/3,2, f/3,5, f/4, f/4,5, f/5, f/5,6, f/6,3, f/7,1, f/8, f/9, /f10, f/11, f/13, f/14, f/16, f/18, f/20, f/22 f/25, f/29, f/32.

f/2,8 är en stor bländare medans f/32 är den minsta bländaren på detta objektiv. Alltså ju lägre tal du använder desto större är bländaren. Och använder du ett stort tal så är din bländaröppning liten.

På dom vanliga lite billigare zoom objektiven brukar bländaren vara på 4-5,6. Det betyder alltså att när du inte zoomat in någonting på ditt objektiv så är f/4 den största bländaren som ditt objektiv har i utzoomat läge.
Men zoomar du in till max på ditt objektiv så kan du bara använda bländare f/5,6 som största bländare.

Skärpedjupet

Har du hört någon gång att någon sagt till dig att du borde haft ett längre eller kortare skärpedjup i din bild? Och du står som ett frågetecken och undrar vad är det för något?

Jo man säger att en bild har kort skärpedjup när bara en jätteliten del på bilden är skarp och allt annat runt det området är ur fokus, alltså suddigt.

Har bilden långt skärpedjup så är hela bilden skarp ända ut i hörnen.

Låt mig visa! :)

Här ser du en bild på lite gräs som sticker upp ur marken, men vad ser du mer? Jo skärpedjupet.
Skärpedjupet på den här bilden går i en vågrät linje. Allting framför och bakom gräset är suddigt och ur fokus.

Men hur blir det sådär suddigt då? Precis, det är bländaren som gör det. Ju större bländarvärde du använder desto mindre parti i bilden blir skarpt. Till denna bild har jag använt: Bländare f/4,5 (en ganska stor bländare) slutartid 1/200 s och ISO 100 och därmed fick jag detta resultat.

Macro objektiv brukar ofta ha stora bländare från 2,8 eller ännu lägre för att kunna få till den fina suddiga bakrunden som gör att insekten eller blomman står ut mer i bilden.

T.ex som denna bild.

Här ser du att bakrunden är helt ur fokus, det är bara denna tussilago som syns tack vare den stora bländaren.
Till denna bild har jag använt bländare f/5 för att få hela blomman någorlunda skarp.

När man fotar landskap så vill man att hela bilden från hörn till hörn ska vara skarpt, då använder man en liten bländare. När jag fotade denna så använde jag bländare f/13.
Tilläggas skall att när du fotar på så små bländare kommer det inte mycket ljus in i kameran och då blir även slutartiden lång. Antingen så gör man så att man höjer ISO:t eller så ställer man kameran helt enkelt på ett stativ för att undvika att bilden blir suddig utav dina skakningar.

Här har jag använt bländare f/5,6 Men eftersom att jag fokuserade på Tiger i bakgrunden så blev Maja oskarp.
Bländaren har även med avståndet att göra.

Om man fokuserar på det som är närmast kameran med en stor bländare så kommer allting framför och bakom kameran bli suddigt.
Men, Skulle Maja och Tiger sitta precis bredvid varandra på precis samma avstånd från kameralinsen så skulle dom båda bli skarpa.

Ju längre ifrån bakgrunden är desto mer försvinner den och upplevs lenare och renare.

Bländaren kan även hjälpa till att dra betraktarens ögon till det ställe man vill visa i bilden. I mitt fall Tigers söta små baktassar. :)

Tänk på bakgrunden

Ju mer du tänker på vad du har i bakgrunden desto finare kommer även dina bilder att bli.

Den här bakgrunden är ganska ren utan störande objekt förutom färgskiftningen i den.

Här har jag råkat få med en skottkärra i bakgrunden och även lite staket och sånt vilket inte är så snyggt.
Jag tror nog att du förstår vad jag försöker säga. Kolla vad du har i bakgrunden innan du trycker av avtryckaren. ;)

Nästa inlägg: ISO